Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης οριστικοποιήθηκε το σχέδιο νόμου με το οποίο αντιμετωπίζονται σειρά προβλημάτων της Ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας, όπως αυτά της ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, της ρευστότητας της οικονομίας και της ανακούφισης των χαμηλών εισοδημάτων .
Ανάμεσα στα μέτρα που ανακοινώθηκαν από την Υπουργό Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη περιλαμβάνονται σημαντικές ρυθμίσεις και για τους αγρότες.
Όπως η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων χρεών και η αναστολή καταβολής των δόσεων των δανείων που δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμα αλλά και ευνοϊκές ρυθμίσεις που αφορούν στις εγγραφές στο μητρώο του Τειρεσία.
Σε δηλώσεις της, η Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κατερίνα Μπατζελή τόνισε: «Κάνουμε την υπόσχεση μας πράξη. Στηρίζουμε έμπρακτα το αγροτικό εισόδημα παρέχοντας ανακούφιση στα αγροτικά νοικοκυριά που ζούσαν καθημερινά με το άγχος των χρεών και του Τειρεσία. Ταυτόχρονα δίνουμε διέξοδο κι εξασφαλίζουμε συνθήκες που μέσα από έναν γενικότερο σχεδιασμό στήριξης της γεωργίας και της κτηνοτροφίας , θα οδηγήσουν ξανά στην ανάπτυξη του γεωργικού τομέα».
Όσο για τις διατάξεις του σχεδίου νόμου που αφορούν τους αγρότες:
Συγκεκριμένα το άρθρο 1 ρυθμίζει οφειλές σε επιχειρηματικά επαγγελματικά αγροτικά δάνεια ή πιστώσεις που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1.1.2008.
Από το υπό ρύθμιση οφειλόμενο συνολικό ποσόν αφαιρούνται και διαγράφονται οριστικά τόκοι υπερημερίας και ανατοκισμού.
Η αποπληρωμή της προκύπτουσας οφειλής γίνεται σε χρονικό διάστημα ίσο με αυτό που απομένει ή θα απέμενε μέχρι τη λήξη της σύμβασης, προσαυξημένο κατά δύο έτη. Όταν πάντως πρόκειται για ληξιπρόθεσμη οφειλή από καταγγελθείσα σύμβαση, ή διάρκεια της αποπληρωμής δεν μπορεί να είναι μικρότερη από επτά έτη.
Με την τέταρτη παράγραφο δίνεται η δυνατότητα να ρυθμιστούν και οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1.1.2005. Καθορίζεται όμως ως προϋπόθεση για την αποδοχή της αίτησης η προκαταβολή ποσού ίσου με το 10% της οφειλής, αφαιρουμένων από αυτήν των τόκων υπερημερίας και ανατοκισμού. Οι αιτήσεις για την υπαγωγή στη ρύθμιση των οφειλών των προηγούμενων παραγράφων υποβάλλονται μέχρι την 15.3.2010.
Από την δημοσίευση του νόμου και μέχρι την 30.6.2010 το πιστωτικό ίδρυμα δεν μπορεί να αρχίσει ή να συνεχίσει τις διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών που δύναται να ρυθμιστούν με τις διατάξεις του άρθρου 1.
Με το άρθρο 2 δίνεται η δυνατότητα στους λήπτες επιχειρηματικών ή επαγγελματικών δανείων που δυσκολεύονται στις δανειακές τους υποχρεώσεις να επιτύχουν υπό προϋποθέσεις είτε μία ετήσιο περίοδο χάριτος είτε τη διετή αναστολή στην αποπληρωμή του κεφαλαίου είτε τη τριετή παράταση της διάρκειας του δανείου.
Στην δεύτερη και τρίτη παράγραφο τίθενται οι όροι και τα ανώτατα ποσά για τα οποία είναι επιτρεπτή η αξιοποίηση μιας από τις παραπάνω δυνατότητες. Έτσι συνεταιριστικές οργανώσεις, αγροτικοί συνεταιρισμοί, ενώσεις αυτών και ομάδες παραγωγών που είχαν στην τελευταία χρήση μέχρι τον Ιούνιο του 2009 (επομένως κατά τη χρήση του 2008 ή τη χρήση από τον Ιούλιο του 2008 έως τον Ιούνιο του 2009) ετήσιο κύκλο εργασιών μικρότερο των 2.500.000 ευρώ και ζημιογόνα αποτελέσματα χρήσης μπορούν να επιτύχουν την παραπάνω ρύθμιση για το ποσό μέχρι 250.000 ανά πιστωτικό ίδρυμα.
Φυσικά πρόσωπα που ασκούν κατά κύριο επάγγελμα αγροτική δραστηριότητα και επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από πυρκαγιές ή φυσικά φαινόμενα, μπορούν να αξιοποιήσουν την παραπάνω δυνατότητα, για οφειλές μέχρι τις 100.000 ευρώ ανά πιστωτικό ίδρυμα.
Το άρθρο 4 προβλέπει την διαγραφή όλων των δυσμενών δεδομένων από αρχεία που τηρούνται από τα πιστωτικά ή χρηματοδοτικά ιδρύματα ή λειτουργούν χάριν αυτών υπό την προϋπόθεση ότι έχει εξοφληθεί η οφειλή στο σύνολο της ή θα εξοφληθεί εντός τριών μηνών από την δημοσίευση του νόμου.