ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

7 Οκτωβρίου 2010

«Με το παρόν σχέδιο νόμου δίνεται η ευκαιρία να ρυθμίσουμε, διαμέσου της συγκρότησης δασικών χαρτών και το ζήτημα της βοσκοϊκανότητας και των επιλέξιμων εκτάσεων που δικαιούνται κοινοτική επιδότηση», ανέφερε σε σημερινή της Ομιλία στη Βουλή επί του σχεδίου νόμου «Χρηματοδότηση Περιβαλλοντικών Παρεμβάσεων, Πράσινο Ταμείο, Κύρωση Δασικών Χαρτών και Άλλες Διατάξεις» η Βουλευτής Φθιώτιδας Κατερίνα Μπατζελή.
Η κ. Μπατζελή έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη Φθιώτιδα τονίζοντας ότι «μόνο στο νομό αυτό υπάρχουν περίπου 700 εκκρεμείς υποθέσεις κτηνοτρόφων, λόγω μη έγκρισης της άδειας των σταυλικών τους εγκαταστάσεων από τις δασικές και αρχαιολογικές υπηρεσίες. Κατά συνέπεια το ζήτημα χρήζει άμεσης αντιμετώπισης από το ΥΠΕΚΑ, διότι μέχρι τέλους του χρόνου πρέπει να έχει λήξει το θέμα των βοσκοτόπων».
Αναφερόμενη στην τροπολογία για τον ΕΛΓΑ που κατατέθηκε στο παρόν σχέδιο νόμου και βάσει της οποίας ρυθμίζονται τα χρέη του Οργανισμού ύψους 3,1 δισ. ευρώ, η κ. Μπατζελή επισήμανε ότι «παρά την έντονη δυσπιστία της ΝΔ, η οποία καταψήφισε το σχέδιο νόμου για το σύστημα προστασίας και ασφάλισης της αγροτικής δραστηριότητας, εμείς από τις αρχές Σεπτεμβρίου είχαμε διαβεβαιώσει ότι επρόκειτο να κατατεθεί τροπολογία για την πλήρη εξυγίανση του οργανισμού, όπερ και εγένετο».

Παρατίθεται αναλυτικά το κείμενο της Ομιλίας.

«Πρόεδρε,

Υπουργέ,

Αγαπητοί Συνάδελφοι

Επί θεμάτων αρχής, αλλά και με την πρωτοβουλία σας να καταθέσετε τροποποιήσεις επί του αρχικού κειμένου όπου βελτιώνουν ή αποσαφηνίζουν ορισμένες διατάξεις του νομοσχεδίου, δηλώνω την υποστήριξή μου.
Θα ήθελα ωστόσο να σας επισημάνω ένα ζήτημα, το οποία έχει αναφερθεί επανειλημμένως από μένα προσωπικά και από πολλούς συναδέλφους, κατά τη διάρκεια επεξεργασίας του νομοσχεδίου στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, αλλά και κατά τη χθεσινή συζήτηση στην Ολομέλεια.
Το ζήτημα αυτό αφορά τη σύνδεση των δασικών χαρτών με τις επιλέξιμες εκτάσεις βοσκοτόπων και τη διαχείριση των εποικιστικών γαιών.
Ειδικότερα, προτείνεται να τροποποιηθεί το άρθρο 13, παρ. 5 του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου ως εξής:
Στην αρχή της παρ. 5 να συμπληρωθεί με το εξής κείμενο:
Ο δασικός χάρτης μετά την κατάρτισή του αποστέλλεται στο ΥπΑΑΤ για: α)φωτοερμηνευτική διασταύρωση σύμφωνα με τα στοιχεία του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ) και του εποικιστικού αρχείου που τηρείται στο ΥπΑΑΤ και β) για επαλήθευση των ορίων βοσκοϊκανότητας που ορίζεται με ΚΥΑ των Υπουργών ΥΠΕΚΑ και ΥπΑΑΤ. Εν συνεχεία θεωρείται από τη Διεύθυνση Δασών της οικείας Περιφέρειας.
Και αυτό γιατί:
Η συγκρότηση δασικών χαρτών συνδέεται άμεσα με τις κοινοτικές επιδοτήσεις της κτηνοτροφίας, οι οποίες απορροφούν το 25% της ενιαίας ενίσχυσης και καλύπτουν περίπου 3 εκατ. εκτάρια.
Πρόκειται για αγροτικές εκτάσεις ή για εκτάσεις με μεγάλη βοσκοϊκανότητα, που χρησιμοποιούνται ή χρησιμοποιήθηκαν στο άμεσο παρελθόν.
Παρ’ όλο που οι αεροφωτογραφίες ή τα λοιπά τεχνικά και τεχνολογικά στοιχεία που οι διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπουν ότι θα χρησιμοποιηθούν για την κατάρτιση των δασικών χαρτών ολόκληρης της χώρας, μπορεί να δίνουν την εξωτερική εντύπωση ότι πρόκειται για δάση ή δασικές εκτάσεις. Αν τα στοιχεία αυτά δεν διασταυρωθούν με τα στοιχεία του ΥπΑΑΤ, κυρίως με εκείνα του ΟΣΔΕ, θα δημιουργήσουν πρόβλημα χρηματοδότησης των δικαιούχων κτηνοτρόφων.
Το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου δίνει μια πολύ σημαντική ευκαιρία που δεν πρέπει να αφήσουμε να πάει χαμένη. Πολύ εύκολα μπορούμε να:
• Κλείσουμε οριστικά το θέμα της εθνικής επιλεξιμότητας βοσκοτόπων δίνοντας έτσι και μια οριστική απάντηση στις υπηρεσίες της ΕΕ που πιέζουν αρκετά χρόνια για αυτό.
•Αποφύγουμε οποιοδήποτε λαθεμένο χαρακτηρισμό δασικής γης που θα έχει παρενέργειες στη συντήρηση ενός αξιόπιστου εθνικού Συστήματος Αναγνώρισης Αγροτεμαχίων, το οποίο επιτέλους απέκτησε η χώρα μετά από πολύχρονη απαίτηση της ΕΕ και ύστερα από μεγάλη εθνική δαπάνη.
Στο σημείο αυτό ως Βουλευτής Φθιώτιδας να σας επισημάνω ότι υπάρχουν περίπου 700 εκκρεμείς υποθέσεις κτηνοτρόφων, οι οποίες λόγω εκκρεμοτήτων της άδειας των σταυλικών τους εγκαταστάσεων, κινδυνεύουν να χάσουν τις επιδοτήσεις, τις οποίες λαμβάνουν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Για το λόγο αυτό, πέραν της προφορικής δέσμευσής σας ως ΥΠΕΚΑ, στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ότι οι δασάρχες, αλλά και οι Υπηρεσίες Αρχαιολογίας θα διευκολύνουν την έκδοση αδειών, στην πραγματικότητα δεν εφαρμόζεται από τις αντίστοιχες υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται πλέον σημαντικά προβλήματα.
Θα πρότεινα συνεπώς με την ταυτόχρονη ρύθμιση του άρθρου 13, παρ. 1 να προβείτε και σε τροποποίηση του Ν.3698/2008, ο οποίος άλλωστε είναι και ο μοναδικός νόμος της Νέας Δημοκρατίας που ψηφίστηκε κατά τα πέντε χρόνια διακυβέρνησής της. Βάσει του νόμου αυτού η Επιτροπή Σταυλισμού απαιτεί να της προσκομιστεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς του κάθε ποιμνιοστασίου. Δηλαδή να υπάρχει παραχώρηση, βάσει δικαστικής απόφασης, κάτι που δεν υπάρχει, διότι εκκρεμεί η διασταύρωση και η κατοχύρωση των στοιχείων που προσκομίζονται από το ΟΣΔΕ.
Αποτέλεσμα όλης αυτής της γραφειοκρατίας και της μη άμεσης αντιμετώπισης είναι να μην χορηγείται καμία άδεια ίδρυσης ή και συνέχισης λειτουργίας των ποιμνιοστασίων, ενώ η ημερομηνία νομιμοποίησής τους εκπνέει τέλος του χρόνου.
Στα πλαίσια αυτά και με την ανακατανομή των αρμοδιοτήτων προς τους Δήμους και την Περιφέρεια, άμεσα θα πρέπει η χορήγηση άδειας να εγκρίνεται από το Δήμο με θεωρημένο τοπογραφικό διάγραμμα και με τη βεβαίωση ότι το ποιμνιοστάσιο λειτουργεί έτη πριν.
Η Νέα Δημοκρατία μπορεί να καταψηφίζει νομοσχέδια, αλλά αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε εγκλωβισμένοι στις δικές της πρακτικές και ελλιπείς διατάξεις, βάσει των οποίων κινδυνεύουν οι κοινοτικές επιδοτήσεις που μπορεί να φθάσουν στο ύψος των 500 εκατ. ευρώ.
Εμείς δεν μπορεί να συνεχίζουμε την αβεβαιότητα αυτή, ενώ πρέπει να σπάσουμε το «γόρδιο δεσμό» της γραφειοκρατίας και της συντεχνιακής αντιμετώπισης της διαχείρισης γης εις βάρος των αγροτών στην περίπτωση αυτή.
2. Για μια ολοκληρωμένη προσέγγιση του θέματος, σκόπιμο είναι να υπάρξει μια τροποποίηση του Άρθρου 21, στο οποίο προστίθενται μια νέα παράγραφος (3) ως εξής:
«Με κοινή απόφαση των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίζονται τα στοιχεία βοσκοϊκανότητας που θα απεικονίζονται στους δασικούς χάρτες».
3. Στο άρθρο 9, όπου προτείνονται το κατ’ ελάχιστο ποσό των μελετών (200.000 ) που δεν περνούν από το Ελεγκτικό Συνέδριο, αυτό θα πρέπει να αυξηθεί στα όρια του ισχύοντος νόμου στο 1 εκατ. Και αυτό για τη διευκόλυνση της υλοποίησης προμελετών και έργων μικρής εμβέλειας.
Δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση ότι το νομοσχέδιο, το οποίο συζητάμε, πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις στο χώρο της ανάπτυξης.

Σας ευχαριστώ πολύ».