Αθήνα, 4 Ιανουαρίου 2011
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ομιλία Κατερίνας Μπατζελή στη Βουλή κατά την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας: «Ενίσχυση ιδιωτικών επενδύσεων για την οικονομική ανάπτυξη, την επιχειρηματικότητα και την περιφερειακή συνοχή».
Επανεξέταση των κριτηρίων ενίσχυσης των περιφερειών, των νομών και ειδικότερα της Φθιώτιδας ζήτησε η κ. Μπατζελή.
«Ο νέος εθνικός αναπτυξιακός νόμος έχει σημαντικές καινοτομίες, είναι σαφής και ανοιχτός σε όλους. Πρέπει να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το ΕΣΠΑ, το ΠΕΠ και το Πρόγραμμα «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» και να καλύψει τα «κενά» και τις αδυναμίες των άλλων διαθρωτικών πολιτικών» τόνισε η Βουλευτής Φθιώτιδας και Εισηγήτρια του ΚΤΕ Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κατερίνα Μπατζελή σε ομιλία της στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στη Βουλή για το νέο επενδυτικό νόμο.
Αναφερόμενη στην περιφερειακή διάσταση του νόμου, επικαλούμενη παράλληλα τα χαμηλά ποσοστά επιδότησης στο Νομό Φθιώτιδας που αγγίζουν το 15%, ζήτησε την τροποποίηση των κριτηρίων ενίσχυσης των περιφερειών.
«Δεν μπορεί σήμερα στη Φθιώτιδα να υπάρχει μέγιστη επιδότηση 15%. Κάτι τέτοιο συνεπάγεται καθυστέρηση της ανάπτυξης του νομού, ενώ τα εμπόδια που έθεσε το ΕΣΠΑ με την περιφερειακή κατανομή δε θα ξεπεραστούν. Πρέπει να αλλάξει η αξιολόγηση και η κατανομή των κριτηρίων» κατέληξε η κ. Μπατζελή.
Παρατίθεται αναλυτικά το κείμενο της ομιλίας.
«Δεν νομίζω ότι κανένας αναπτυξιακός νόμος σε οποιοδήποτε επίπεδο της συζήτησης του μπορεί να αποτελέσει πεδίο διαμάχης σε θέματα αρχής και αναπτυξιακού προσανατολισμού. Μπορούμε να συζητήσουμε μικρές διαφοροποιήσεις και διάφορες αποχρώσεις στον τρόπο διαχείρισης επιμέρους ζητημάτων. Αυτή τη στιγμή όμως βρισκόμαστε στο μεταίχμιο της ελληνικής οικονομίας η οποία έχει ανάγκη από ανάπτυξη για να βγει κατ’ αρχήν από την παγίδα της ύφεσης.
Σε καμία περίπτωση, ο εθνικός αναπτυξιακός νόμος, άλλωστε ποτέ άλλοτε, όχι μόνο σήμερα, δεν αποτελεί το μοναδικό εργαλείο ανάπτυξης αυτής της χώρας. Ένας εθνικός αναπτυξιακός νόμος – και το ξέρετε και από την προσωπική σας εμπειρία -, έρχεται να καλύψει τα κενά αέρος, αν μπορώ να πω, τα οποία δημιουργούν άλλοι αναπτυξιακοί νόμοι, κυρίως το Ε.Σ.Π.Α. ή το Γ΄ Κ.Π.Σ. ή τα προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης. Σαν τέτοιο, λοιπόν, θα πρέπει να το δούμε και να του δώσουμε τη δέουσα βαρύτητα και σημασία.
Ως προς τη συμπληρωματικότητα των άλλων αναπτυξιακών επενδυτικών νόμων νομίζω, κύριε Υπουργέ, τόσο στις υπουργικές αποφάσεις, όσο και στα προεδρικά διατάγματα, τα οποία καλό είναι να μειωθούν, όχι για κανένα άλλο λόγο, ότι δηλ. δεν υπάρχει εμπιστοσύνη απέναντι στο Υπουργείο, στην πολιτική ηγεσία.
Ένας νόμος και, μάλιστα στη σημερινή συγκυρία, θα πρέπει να είναι πολύ διαφανής και σαφής απέναντι στους ίδιους τους πολίτες και τους επενδυτές. Και αυτό διότι όλοι θα πρέπει να γνωρίζουν με ποια κριτήρια και πώς διαχειρίζεται το δημόσιο χρήμα, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο είναι λιτό. Δύσκολα βρίσκονται σήμερα οι πόροι αυτοί και ανά πάσα στιγμή εις βάρος άλλων πολιτικών πρέπει να εγκατασταθεί δε και πάλι η σχέση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας μεταξύ κράτους – επιχειρηματιών, αλλά και κράτους – πολιτών.
Στα πλαίσια της συμφωνίας επί της αρχής, να επισημανθεί ότι είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο πραγματικά εκφράζει τον κεντρικό πυλώνα της ανάπτυξης αυτής της χώρας και στα πλαίσια αυτά πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια στην πολιτική ηγεσία, όχι μόνο τη σημερινή, αλλά και επί της κυρίας Κατσέλη, η οποία είχε ανοίξει τη διαβούλευση με όλους τους φορείς, με αποτέλεσμα σήμερα να καταλήξουμε και στο σημερινό νομοσχέδιο το οποίο μας εδόθη και το οποίο είναι προσαρμοσμένο στη σημερινή συγκυρία, τις ανάγκες, αλλά και τις δυνατότητες.
Οι μεγάλες καινοτομίες που εισάγονται είναι σημαντικότατες και η Αντιπολίτευση θα πρέπει, πραγματικά, και όλα τα πολιτικά κόμματα να τις αντιμετωπίσουν ως τη νέα βασική διάσταση.
Ποιες είναι οι καινοτομίες; Είναι η έμφαση στις φοροαπαλλαγές απέναντι στις άμεσες ενισχύσεις, τη χρηματοδοτική μίσθωση την οποία δεν την αναφέραμε και είναι πολύ χρήσιμη, κυρίως, ένα σύγχρονο μοντέρνο εργαλείο στήριξης των επενδυτικών προγραμμάτων και τα επιδοτούμενα δάνεια μέσω του νέου Ταμείου Ε.Τ.Ε.Α.Ν. τα οποία προϋποθέτουν την αξιολόγηση της βιωσιμότητας και αποδοτικότητας του επενδυτικού σχεδίου. Εδώ, πρέπει να τονίσουμε ότι η καινοτομία βρίσκεται στο γεγονός ότι η ύπαρξη της ενίσχυσης συνδέεται άμεσα με τη πραγματοποίηση της επένδυσης και την πραγματοποίηση εσόδων. Με αυτό τον τρόπο, ο επιχειρηματικός κίνδυνος παραμένει στον επιχειρηματία και δεν μεταβιβάζεται στο ελληνικό δημόσιο, όπως γινόταν με τα προηγούμενα συστήματα. Εξού και τα κουφάρια των επενδύσεων, των παλαιών αναπτυξιακών νόμων, όπου αυτά κι αν βρίσκονται, ασχέτως περιφέρειας.
Επίσης, θα πρέπει να τονιστεί ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η ρευστότητα των νέων επιχειρηματιών, αλλά και των παλαιών, ενισχύεται με το Ε.Τ.Ε.Α.Ν.
Και εδώ, κύριε Υπουργέ, θα ήταν σκόπιμο να μην είναι επιλεκτική ή δυνητική η συμμετοχή των επιχειρήσεων στο Ε.Τ.Ε.Α.Ν. Αλλά όσες επιχειρήσεις αξιολογούνται ως επιλέξιμες, να εντάσσονται στο Ε.Τ.Ε.Α.Ν. και να αναιρούν τη συμμετοχή τους οι ίδιες. Να είναι, δηλαδή, υποχρεωτική η συμμετοχή και όχι δυνητική.
Είναι, επίσης, σκόπιμο να τονιστεί ότι σε κάθε περίπτωση, η έννοια της αξιολόγησης όπου γίνεται σε αντιδιαστολή με την άμεση αξιολόγηση που ίσχυε στο παρελθόν, είναι μία καινοτόμα διαδικασία όπου σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να δημιουργήσει διακρίσεις και ιδίως κατά των νέων επιχειρήσεων οι οποίες αντιμετωπίζουν ένα διαφορετικό τρόπο εισαγωγής.
Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να σταθώ, αναφερόμενη στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος και κυρίως στη Φθιώτιδα, στην περιφερειακή διάσταση του εθνικού επενδυτικού νόμου.
Ειδικότερα, στο άρθρο 5 γίνεται μια κατανομή των περιοχών και των ποσοστών στήριξης, με βάση τα στοιχεία του 2007 και την δημιουργία ακαθαρίστου εθνικού προϊόντος (ΑΕΠ).
Τα στοιχεία αυτά πρέπει να επανεξετασθούν με δύο νέες διαστάσεις.
Πρώτον, ένας εθνικός αναπτυξιακός νόμος θα πρέπει να είναι συμπληρωματικός ως προς το Ε.Σ.Π.Α. ή ως προς τα Π.Ε.Π.. Δεύτερον, δεν πρέπει να αυτοεγκλωβιστούμε στα κριτήρια τα οποία έχει θέσει το ΕΣΠΑ που χωρίζει τις περιοχές – ζώνες «στόχο 1, στόχο 2» μιλάω βάσει κριτηρίων για το Γ΄ ΚΠΣ.
Πρέπει να δούμε τα σύγχρονα, τα τωρινά κριτήρια μείωσης της ανταγωνιστικότητας της κάθε περιοχής. Δεν μπορεί στο Νομό Φθιώτιδας να ορίζεται και να θεωρείται ότι έχει ένα ύψος ΑΕΠ 84% μεγαλύτερο ή μικρότερο από αυτό της Κέρκυρας ή της Λευκάδας ή της Κεφαλονιάς. Είναι ποσοστά τα οποία, πραγματικά, δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή πραγματικότητα. Εδώ, λοιπόν, τα κριτήρια ως προς το άρθρο 5, θα πρέπει να τα επανεξετάσουμε, έτσι ώστε να είναι συμπληρωματικά στις επενδύσεις του ΕΣΠΑ. Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό ως ποσοστό στήριξης το 15% στη Φθιώτιδα.
Σχετικά με το κριτήριο της περιφερειακής διάστασης, θα πρέπει να δοθεί ένταση και μεγαλύτερη ευρύτητα επενδύσεων στον αγροδιατροφικό τομέα. Κι αυτό διότι από το Πρόγραμμα «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΑΛΤΑΤΖΗΣ» δεν είναι δυνατή η περιφερειακή κατανομή των προγραμμάτων. Ο «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΑΛΤΑΤΖΗΣ» από τη δομή του αφορά οριζόντιες πολιτικές, δεν κατανέμονται σε περιφέρειες. Έτσι, λοιπόν, στα πλαίσια της περιφερειακότητας και της κατανομής, θα πρέπει να δοθεί μεγάλη βαρύτητα προς το διατροφικό τομέα, μεταποίηση, εμπόριο και γενικότερα, εξωστρέφεια.
Κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, είπατε ότι έχει αυξηθεί σήμερα η εξωστρέφεια διότι οι επιχειρήσεις δεν βρίσκουν καταναλωτές για τα προϊόντα στην εγχώρια αγορά. Έστω και με αυτή την αντίληψη, η οποία θεωρώ ότι είναι λανθασμένη προσέγγιση, θέλω να σας πω ότι αυτή τη στιγμή λειτουργούν δυναμικά ορισμένες επιχειρήσεις, βρίσκουν αγορές στο εξωτερικό και αυτές τις επιχειρήσεις, καθώς και τις νέες επιχειρήσεις θα πρέπει να τις ενισχύσουμε για ένα βασικό λόγο: Πρέπει να μειώσουμε το εμπορικό έλλειμμα, το οποίο είναι δομικό στοιχείο της ελληνικής οικονομίας, διαρθρωτικό, δομικό και συστημικό πρόβλημα. Είτε είναι η συγκυρία είτε η δυναμική του αναπτυξιακού νόμου, η προσέγγιση και ο προσανατολισμός της ανάπτυξης θα πρέπει να είναι η εξωστρέφεια.
Κλείνοντας, θέλω να πω μία πολύ σημαντική καινοτομία, κύριε Πρόεδρε, η οποία αναφέρεται σε μια σειρά από επενδύσεις μικρομεσαίων, οι οποίες μέχρι τώρα, είχαν τη δυνατότητα να υπαχθούν αποκλειστικά στο πλαίσιο περί ήσσονος σημασίας ενισχύσεων, τον κανόνα de minimis και με δυνατότητα συνολικής δημόσιας ενίσχυσης μέχρι 200.000 κάθε τετραετία ή 500.000 κατά την περίοδο της κρίσης. Παρέχεται πλέον ένα καθεστώς ενίσχυσης με σημαντικά επενδυτικά κίνητρα που όμως δεν προσμετράται, για πρώτη φορά, στα όρια του κανόνα de minimis και δίνει έτσι στους επενδυτές αυτούς τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν και τις ευκαιρίες και άλλων προγραμμάτων στο Ε.Σ.Π.Α. και την ανάπτυξη της επιχείρησής τους. Η μη ένταξη των χρηματοδοτικών μέτρων στήριξης του αναπτυξιακού νόμου στο κανόνα de minimis, αποτελεί πραγματικά μία καινοτομία και μία διευκόλυνση στη διαδικασία αξιολόγησης.
Η διαφάνεια και ο σωστός τρόπος ηλεκτρονικής αξιολόγησης είναι ιδιαίτερα σημαντικοί παράγοντες και θα πρότεινα και στις μικρομεσαίες και μικρές επιχειρήσεις οι καταθέσεις των αιτήσεών τους να είναι ανοιχτές, όπως και στις μεγάλες. Μάλιστα, εφόσον υπάρχει ηλεκτρονική αξιολόγηση όπου κατά το 85% της επένδυσης θα εγκρίνεται ηλεκτρονικά, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα πρέπει να ενισχυθούν πολύ πιο γρήγορα επενδυτικά και να προχωρήσουν με ρευστότητα, στην ανάπτυξη του τόπου. Δεν είναι σκόπιμο να περιμένουμε μία – δύο μεγάλες επενδύσεις που θα έχουν τη δυνατότητα να μπαίνουν κάθε μέρα και να αξιολογούνται, εκμεταλλευόμενοι φυσικά και με τις διαδικασίες «fast track». Ας δώσουμε, λοιπόν, τη δυνατότητα και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μπουν στο παιχνίδι και στον αγώνα της ανάπτυξης της χώρας. Σας ευχαριστώ πολύ».
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ομιλία Κατερίνας Μπατζελή στη Βουλή κατά την επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας: «Ενίσχυση ιδιωτικών επενδύσεων για την οικονομική ανάπτυξη, την επιχειρηματικότητα και την περιφερειακή συνοχή».
Επανεξέταση των κριτηρίων ενίσχυσης των περιφερειών, των νομών και ειδικότερα της Φθιώτιδας ζήτησε η κ. Μπατζελή.
«Ο νέος εθνικός αναπτυξιακός νόμος έχει σημαντικές καινοτομίες, είναι σαφής και ανοιχτός σε όλους. Πρέπει να λειτουργήσει συμπληρωματικά με το ΕΣΠΑ, το ΠΕΠ και το Πρόγραμμα «Αλέξανδρος Μπαλτατζής» και να καλύψει τα «κενά» και τις αδυναμίες των άλλων διαθρωτικών πολιτικών» τόνισε η Βουλευτής Φθιώτιδας και Εισηγήτρια του ΚΤΕ Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κατερίνα Μπατζελή σε ομιλία της στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στη Βουλή για το νέο επενδυτικό νόμο.
Αναφερόμενη στην περιφερειακή διάσταση του νόμου, επικαλούμενη παράλληλα τα χαμηλά ποσοστά επιδότησης στο Νομό Φθιώτιδας που αγγίζουν το 15%, ζήτησε την τροποποίηση των κριτηρίων ενίσχυσης των περιφερειών.
«Δεν μπορεί σήμερα στη Φθιώτιδα να υπάρχει μέγιστη επιδότηση 15%. Κάτι τέτοιο συνεπάγεται καθυστέρηση της ανάπτυξης του νομού, ενώ τα εμπόδια που έθεσε το ΕΣΠΑ με την περιφερειακή κατανομή δε θα ξεπεραστούν. Πρέπει να αλλάξει η αξιολόγηση και η κατανομή των κριτηρίων» κατέληξε η κ. Μπατζελή.
Παρατίθεται αναλυτικά το κείμενο της ομιλίας.
«Δεν νομίζω ότι κανένας αναπτυξιακός νόμος σε οποιοδήποτε επίπεδο της συζήτησης του μπορεί να αποτελέσει πεδίο διαμάχης σε θέματα αρχής και αναπτυξιακού προσανατολισμού. Μπορούμε να συζητήσουμε μικρές διαφοροποιήσεις και διάφορες αποχρώσεις στον τρόπο διαχείρισης επιμέρους ζητημάτων. Αυτή τη στιγμή όμως βρισκόμαστε στο μεταίχμιο της ελληνικής οικονομίας η οποία έχει ανάγκη από ανάπτυξη για να βγει κατ’ αρχήν από την παγίδα της ύφεσης.
Σε καμία περίπτωση, ο εθνικός αναπτυξιακός νόμος, άλλωστε ποτέ άλλοτε, όχι μόνο σήμερα, δεν αποτελεί το μοναδικό εργαλείο ανάπτυξης αυτής της χώρας. Ένας εθνικός αναπτυξιακός νόμος – και το ξέρετε και από την προσωπική σας εμπειρία -, έρχεται να καλύψει τα κενά αέρος, αν μπορώ να πω, τα οποία δημιουργούν άλλοι αναπτυξιακοί νόμοι, κυρίως το Ε.Σ.Π.Α. ή το Γ΄ Κ.Π.Σ. ή τα προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης. Σαν τέτοιο, λοιπόν, θα πρέπει να το δούμε και να του δώσουμε τη δέουσα βαρύτητα και σημασία.
Ως προς τη συμπληρωματικότητα των άλλων αναπτυξιακών επενδυτικών νόμων νομίζω, κύριε Υπουργέ, τόσο στις υπουργικές αποφάσεις, όσο και στα προεδρικά διατάγματα, τα οποία καλό είναι να μειωθούν, όχι για κανένα άλλο λόγο, ότι δηλ. δεν υπάρχει εμπιστοσύνη απέναντι στο Υπουργείο, στην πολιτική ηγεσία.
Ένας νόμος και, μάλιστα στη σημερινή συγκυρία, θα πρέπει να είναι πολύ διαφανής και σαφής απέναντι στους ίδιους τους πολίτες και τους επενδυτές. Και αυτό διότι όλοι θα πρέπει να γνωρίζουν με ποια κριτήρια και πώς διαχειρίζεται το δημόσιο χρήμα, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το οποίο είναι λιτό. Δύσκολα βρίσκονται σήμερα οι πόροι αυτοί και ανά πάσα στιγμή εις βάρος άλλων πολιτικών πρέπει να εγκατασταθεί δε και πάλι η σχέση εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας μεταξύ κράτους – επιχειρηματιών, αλλά και κράτους – πολιτών.
Στα πλαίσια της συμφωνίας επί της αρχής, να επισημανθεί ότι είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο πραγματικά εκφράζει τον κεντρικό πυλώνα της ανάπτυξης αυτής της χώρας και στα πλαίσια αυτά πρέπει να δώσουμε συγχαρητήρια στην πολιτική ηγεσία, όχι μόνο τη σημερινή, αλλά και επί της κυρίας Κατσέλη, η οποία είχε ανοίξει τη διαβούλευση με όλους τους φορείς, με αποτέλεσμα σήμερα να καταλήξουμε και στο σημερινό νομοσχέδιο το οποίο μας εδόθη και το οποίο είναι προσαρμοσμένο στη σημερινή συγκυρία, τις ανάγκες, αλλά και τις δυνατότητες.
Οι μεγάλες καινοτομίες που εισάγονται είναι σημαντικότατες και η Αντιπολίτευση θα πρέπει, πραγματικά, και όλα τα πολιτικά κόμματα να τις αντιμετωπίσουν ως τη νέα βασική διάσταση.
Ποιες είναι οι καινοτομίες; Είναι η έμφαση στις φοροαπαλλαγές απέναντι στις άμεσες ενισχύσεις, τη χρηματοδοτική μίσθωση την οποία δεν την αναφέραμε και είναι πολύ χρήσιμη, κυρίως, ένα σύγχρονο μοντέρνο εργαλείο στήριξης των επενδυτικών προγραμμάτων και τα επιδοτούμενα δάνεια μέσω του νέου Ταμείου Ε.Τ.Ε.Α.Ν. τα οποία προϋποθέτουν την αξιολόγηση της βιωσιμότητας και αποδοτικότητας του επενδυτικού σχεδίου. Εδώ, πρέπει να τονίσουμε ότι η καινοτομία βρίσκεται στο γεγονός ότι η ύπαρξη της ενίσχυσης συνδέεται άμεσα με τη πραγματοποίηση της επένδυσης και την πραγματοποίηση εσόδων. Με αυτό τον τρόπο, ο επιχειρηματικός κίνδυνος παραμένει στον επιχειρηματία και δεν μεταβιβάζεται στο ελληνικό δημόσιο, όπως γινόταν με τα προηγούμενα συστήματα. Εξού και τα κουφάρια των επενδύσεων, των παλαιών αναπτυξιακών νόμων, όπου αυτά κι αν βρίσκονται, ασχέτως περιφέρειας.
Επίσης, θα πρέπει να τονιστεί ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι η ρευστότητα των νέων επιχειρηματιών, αλλά και των παλαιών, ενισχύεται με το Ε.Τ.Ε.Α.Ν.
Και εδώ, κύριε Υπουργέ, θα ήταν σκόπιμο να μην είναι επιλεκτική ή δυνητική η συμμετοχή των επιχειρήσεων στο Ε.Τ.Ε.Α.Ν. Αλλά όσες επιχειρήσεις αξιολογούνται ως επιλέξιμες, να εντάσσονται στο Ε.Τ.Ε.Α.Ν. και να αναιρούν τη συμμετοχή τους οι ίδιες. Να είναι, δηλαδή, υποχρεωτική η συμμετοχή και όχι δυνητική.
Είναι, επίσης, σκόπιμο να τονιστεί ότι σε κάθε περίπτωση, η έννοια της αξιολόγησης όπου γίνεται σε αντιδιαστολή με την άμεση αξιολόγηση που ίσχυε στο παρελθόν, είναι μία καινοτόμα διαδικασία όπου σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να δημιουργήσει διακρίσεις και ιδίως κατά των νέων επιχειρήσεων οι οποίες αντιμετωπίζουν ένα διαφορετικό τρόπο εισαγωγής.
Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να σταθώ, αναφερόμενη στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος και κυρίως στη Φθιώτιδα, στην περιφερειακή διάσταση του εθνικού επενδυτικού νόμου.
Ειδικότερα, στο άρθρο 5 γίνεται μια κατανομή των περιοχών και των ποσοστών στήριξης, με βάση τα στοιχεία του 2007 και την δημιουργία ακαθαρίστου εθνικού προϊόντος (ΑΕΠ).
Τα στοιχεία αυτά πρέπει να επανεξετασθούν με δύο νέες διαστάσεις.
Πρώτον, ένας εθνικός αναπτυξιακός νόμος θα πρέπει να είναι συμπληρωματικός ως προς το Ε.Σ.Π.Α. ή ως προς τα Π.Ε.Π.. Δεύτερον, δεν πρέπει να αυτοεγκλωβιστούμε στα κριτήρια τα οποία έχει θέσει το ΕΣΠΑ που χωρίζει τις περιοχές – ζώνες «στόχο 1, στόχο 2» μιλάω βάσει κριτηρίων για το Γ΄ ΚΠΣ.
Πρέπει να δούμε τα σύγχρονα, τα τωρινά κριτήρια μείωσης της ανταγωνιστικότητας της κάθε περιοχής. Δεν μπορεί στο Νομό Φθιώτιδας να ορίζεται και να θεωρείται ότι έχει ένα ύψος ΑΕΠ 84% μεγαλύτερο ή μικρότερο από αυτό της Κέρκυρας ή της Λευκάδας ή της Κεφαλονιάς. Είναι ποσοστά τα οποία, πραγματικά, δεν ανταποκρίνονται στη σημερινή πραγματικότητα. Εδώ, λοιπόν, τα κριτήρια ως προς το άρθρο 5, θα πρέπει να τα επανεξετάσουμε, έτσι ώστε να είναι συμπληρωματικά στις επενδύσεις του ΕΣΠΑ. Δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό ως ποσοστό στήριξης το 15% στη Φθιώτιδα.
Σχετικά με το κριτήριο της περιφερειακής διάστασης, θα πρέπει να δοθεί ένταση και μεγαλύτερη ευρύτητα επενδύσεων στον αγροδιατροφικό τομέα. Κι αυτό διότι από το Πρόγραμμα «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΑΛΤΑΤΖΗΣ» δεν είναι δυνατή η περιφερειακή κατανομή των προγραμμάτων. Ο «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΑΛΤΑΤΖΗΣ» από τη δομή του αφορά οριζόντιες πολιτικές, δεν κατανέμονται σε περιφέρειες. Έτσι, λοιπόν, στα πλαίσια της περιφερειακότητας και της κατανομής, θα πρέπει να δοθεί μεγάλη βαρύτητα προς το διατροφικό τομέα, μεταποίηση, εμπόριο και γενικότερα, εξωστρέφεια.
Κύριοι συνάδελφοι της Νέας Δημοκρατίας, είπατε ότι έχει αυξηθεί σήμερα η εξωστρέφεια διότι οι επιχειρήσεις δεν βρίσκουν καταναλωτές για τα προϊόντα στην εγχώρια αγορά. Έστω και με αυτή την αντίληψη, η οποία θεωρώ ότι είναι λανθασμένη προσέγγιση, θέλω να σας πω ότι αυτή τη στιγμή λειτουργούν δυναμικά ορισμένες επιχειρήσεις, βρίσκουν αγορές στο εξωτερικό και αυτές τις επιχειρήσεις, καθώς και τις νέες επιχειρήσεις θα πρέπει να τις ενισχύσουμε για ένα βασικό λόγο: Πρέπει να μειώσουμε το εμπορικό έλλειμμα, το οποίο είναι δομικό στοιχείο της ελληνικής οικονομίας, διαρθρωτικό, δομικό και συστημικό πρόβλημα. Είτε είναι η συγκυρία είτε η δυναμική του αναπτυξιακού νόμου, η προσέγγιση και ο προσανατολισμός της ανάπτυξης θα πρέπει να είναι η εξωστρέφεια.
Κλείνοντας, θέλω να πω μία πολύ σημαντική καινοτομία, κύριε Πρόεδρε, η οποία αναφέρεται σε μια σειρά από επενδύσεις μικρομεσαίων, οι οποίες μέχρι τώρα, είχαν τη δυνατότητα να υπαχθούν αποκλειστικά στο πλαίσιο περί ήσσονος σημασίας ενισχύσεων, τον κανόνα de minimis και με δυνατότητα συνολικής δημόσιας ενίσχυσης μέχρι 200.000 κάθε τετραετία ή 500.000 κατά την περίοδο της κρίσης. Παρέχεται πλέον ένα καθεστώς ενίσχυσης με σημαντικά επενδυτικά κίνητρα που όμως δεν προσμετράται, για πρώτη φορά, στα όρια του κανόνα de minimis και δίνει έτσι στους επενδυτές αυτούς τη δυνατότητα να εκμεταλλευτούν και τις ευκαιρίες και άλλων προγραμμάτων στο Ε.Σ.Π.Α. και την ανάπτυξη της επιχείρησής τους. Η μη ένταξη των χρηματοδοτικών μέτρων στήριξης του αναπτυξιακού νόμου στο κανόνα de minimis, αποτελεί πραγματικά μία καινοτομία και μία διευκόλυνση στη διαδικασία αξιολόγησης.
Η διαφάνεια και ο σωστός τρόπος ηλεκτρονικής αξιολόγησης είναι ιδιαίτερα σημαντικοί παράγοντες και θα πρότεινα και στις μικρομεσαίες και μικρές επιχειρήσεις οι καταθέσεις των αιτήσεών τους να είναι ανοιχτές, όπως και στις μεγάλες. Μάλιστα, εφόσον υπάρχει ηλεκτρονική αξιολόγηση όπου κατά το 85% της επένδυσης θα εγκρίνεται ηλεκτρονικά, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα πρέπει να ενισχυθούν πολύ πιο γρήγορα επενδυτικά και να προχωρήσουν με ρευστότητα, στην ανάπτυξη του τόπου. Δεν είναι σκόπιμο να περιμένουμε μία – δύο μεγάλες επενδύσεις που θα έχουν τη δυνατότητα να μπαίνουν κάθε μέρα και να αξιολογούνται, εκμεταλλευόμενοι φυσικά και με τις διαδικασίες «fast track». Ας δώσουμε, λοιπόν, τη δυνατότητα και στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μπουν στο παιχνίδι και στον αγώνα της ανάπτυξης της χώρας. Σας ευχαριστώ πολύ».