Ομιλία Κατερίνας Μπατζελή επί του σ/ν «Ενιαίο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων»

Αθήνα, 30 Μαρτίου 2011


Kάθε φορά που ακούω τη Νέα Δημοκρατία ότι καταψηφίζει νομοσχέδια τα οποία προσπαθούν να οργανώσουν, να οριοθετήσουν τον παραγωγικό χώρο, τον οικονομικό χώρο μιας δύσκολης οικονομίας όπως αυτής της αγροτικής οικονομίας, αναρωτιέμαι πραγματικά αν θέλουν να οργανωθεί ο αγροτικός τομέας. Και αναρωτιέμαι κάθε φορά από το γεγονός ότι ένα μητρώο εμπόρων αγροτικών προϊόντων, εφοδίων και εισροών, καταψηφίζεται επί της αρχής από τη Νέα Δημοκρατία. Λογικά σκεπτόμενος κάποιος θα μπορούσε να σας πει ότι σας αρέσει η αδιαφάνεια, σας αρέσει οι παραγωγοί να μένουν απλήρωτοι και να τρέχουν στα γραφεία των Υπουργών και των Βουλευτών να ρυθμίζουν με πελατειακό τρόπο τις σχέσεις μεταξύ εμπόρων και αγροτών. Και επιπλέον πιθανά να σας αρέσει ότι το κράτος θα πρέπει να εγγυάται με χρήματα του δημοσίου τη λειτουργία των εμπόρων ή των μεταποιητικών μονάδων. Εάν αυτά, μέσα σε αυτήν την Βουλή, δεν τα οριοθετήσουμε, δεν τα αποφασίσουμε με νόμο και όχι με υπουργική απόφαση, νομίζω ότι δεν θα μπορέσουμε σε καμία περίπτωση να οργανώσουμε την οικονομία μας με στοιχειώδη πολιτική βούληση. Φυσικά μπορεί ο κ. Σαμαράς, στα πλαίσια της κοινοβουλευτικής ομάδας, να είπε «όχι συνεργασία με το ΠΑ.ΣΟ.Κ.», αλλά νομίζω ότι μια συνεργασία επί ενός μητρώου εμπόρων και παραγωγών, αγροτικών εκμεταλλεύσεων και αγροτών, αυτή η στοιχειώδης κατανόηση της οργάνωσης της οικονομίας, έπρεπε να γίνει κατανοητή από εσάς. Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, θα ήθελα να τονίσω και να επισημάνω το εξής: Με πάρα πολύ απαξιωτικό τρόπο είπατε ότι αυτή η απόφαση, αυτό το νομοσχέδιο θα μπορούσε να ήταν μια απλή υπουργική απόφαση. Τα πάντα θα μπορούσαν να είχαν υπουργική απόφαση εάν υπήρχε μια οργανωμένη κοινωνία, οικονομία, σαφείς παραγωγικές τάξεις και παραγωγικές δομές, τις οποίες ούτε εσείς κάνατε και ίσως ούτε και εμείς κατορθώσαμε μέχρι σήμερα να κάνουμε. Όμως πρέπει να ξέρετε ότι εάν ένας έμπορος πάει στο δικαστήριο με υπουργική απόφαση, ο δικαστής θα κοιτάξει εάν υπάρχει νόμος, διότι η υπουργική απόφαση ενώπιον των δικαστηρίων, δεν ισχύει. Εάν εσείς από την πίσω πόρτα θέλετε να μας πείτε «κάντε υπουργική απόφαση», θα ήταν πάρα μα πάρα πολύ εύκολο για το Υπουργείο να το κάνει, αλλά τότε πάλι θα ήταν απροστάτευτοι οι παραγωγοί και πάλι θα έτρεχαν στα γραφεία σας. Ε, λοιπόν, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και η Κυβέρνηση δεν το θέλει αυτό. Αγαπητή κυρία Υπουργέ, θα ήθελα με πολύ μεγάλη εκτίμηση να σας πω ότι στα πλαίσια της διαβούλευσης και διαπραγμάτευσης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, δεχθήκατε αρκετές τροπολογίες οι οποίες σας παρουσιάστηκαν από τους Βουλευτές και αυτό θέλω να το θεωρήσω ως ένα θετικό πρόσημο στη διαβούλευση με το Υπουργείο, μαζί σας. Νομίζω ότι αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον τρόπο με τον οποίο εξετάζουμε αυτό το νομοσχέδιο, το οποίο, κατά τη γνώμη μου, αποτελεί ένα καινοτόμο επιχειρησιακό σχέδιο παρέμβασης στην αγορά, ένα σημαντικό εργαλείο που αν δεν υπήρχε και αν δεν εφαρμοστεί, δεν θα μπορέσει να ελέγξει συλλογικά τους μηχανισμούς της εφοδιαστικής αλυσίδας τροφίμων, παραγωγής και προϊόντων. Και εδώ θέλω να απαντήσω στον κ. Αδριανό, αν μπορεί να γίνει αυτός ο διάλογος, ότι το μητρώο εμπόρων ή ο ορισμός το ποιος είναι έμπορος, για το μέλλον της κοινής αγροτικής πολιτικής, είναι ιδιαίτερα σημαντικό διότι ο συνδυασμός μητρώου αγροτών, αγροτικών εκμεταλλεύσεων, γης, χωροθέτηση της αγροτικής γης αλλά και εμπόρων, θα είναι ένα από τα κριτήρια και μηχανισμούς χρηματοδότησης της κοινής αγροτικής πολιτικής. Στήνουμε με αυτόν τον τρόπο τη νέα δομή όπου θα μπορεί η κάθε Κυβέρνηση να διαπραγματευτεί το μέλλον της κοινής αγροτικής πολιτικής. Άλλωστε οι διακυμάνσεις των εμπορικών τιμών των διατροφικών προϊόντων αποτελούν έντονο προβληματισμό και στην ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν μπορεί να απέχουμε τόσο πολύ από το τι λέει η ευρωπαϊκή πολιτική, που εισάγει και συνδυάζει για πρώτη φορά τους εμπόρους, τους μεσάζοντες, την εφοδιαστική αλυσίδα στο μέλλον της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Και εσείς να το καταψηφίζετε επί της αρχής. Θέλω, όμως, κύριε Υπουργέ, να κάνω μία-δύο παρατηρήσεις, οι οποίες θεωρώ ότι θα συμβάλουν προς τη θετική εφαρμογή του νομοσχεδίου. Αναφέρομαι, όπως και πάρα πολλοί άλλοι συνάδελφοι, στο θέμα ποιος φέρει το βάρος της ευθύνης. Με βάση το άρθρο 6 παράγραφος 4, το βάρος της ευθύνης της εφαρμογής του νομοσχεδίου το φέρει ο ίδιος ο αγρότης, όπου εάν δεν υπογράψει συμβόλαιο με έναν έμπορο που είναι καταγεγραμμένος στο μητρώο, τότε εκείνος, εννοώ ο παραγωγός, δεν θα λάβει την επιστροφή του ΦΠΑ και την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Εδώ, δηλαδή, μετακυλίεται το βάρος της εφαρμογής και της απόδειξης, στον ίδιο τον παραγωγό. Θα ήθελα, λοιπόν, να σας προτείνω ότι το άρθρο 6 παράγραφος 4 θα πρέπει να διαγραφεί, διότι εδώ τίθενται και μία άλλη διάσταση. Εάν οι έμποροι δεν γραφούν όλοι στο μητρώο, σημαίνει ότι μπορεί να επηρεασθεί και η διαπραγματευτική διαδικασία μεταξύ των αγροτών και των εμπόρων. Ένας έμπορος που έχει ΚΑΔ, δηλ. τον κωδικό αριθμό του μητρώου, μπορεί να δώσει χαμηλότερη εμπορική τιμή από έναν που δεν γράφεται στο μητρώο, διότι θα του διασφαλίσει με αυτόν τον τρόπο την επιστροφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ. Αυτό είναι εκτός του νομικού ζητήματος που και η ΚΕΝΕ έχει προσδιορίσει. Από την άλλη πλευρά, αναφέρεται στο άρθρο 6 παράγραφος 2, ότι υπάρχουν ορισμένες ποινές για εκείνους τους εμπόρους που δεν θα γραφούν στο μητρώο. Οι ποινές δε που αναφέρονται γι’ αυτούς που δεν θα γραφούν, θα πρέπει να είναι σαφώς οριοθετημένες και να μην εμπίπτει το βάρος της ευθύνης στον ίδιο τον παραγωγό. Η εγγυητική είναι το ελάχιστο από 30.000 ευρώ μέχρι 100.000 ευρώ. Βεβαίως, το βελτιώσατε γιατί είπατε ότι δεν είναι υποχρεωτική εάν δεν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία, πάντα της επιχείρησης, και αυτό είναι μία βελτίωση. Και εδώ φαίνεται ότι η εγγυητική θα εφαρμόζεται στους μεσάζοντες, κατά κύριο λόγο. Αυτό είναι μία πολύ θετική τροπή του ίδιου του νομοσχεδίου. Θα ήθελα όμως να σας επαναλάβω αυτά που είπα και στην Επιτροπή, ότι το ύψος της εγγυητικής δεν ανταποκρίνεται με τον τζίρο. Η αρχή της αναλογικότητας από Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, είναι ότι η ευθύνη, το βάρος και το ύψος της εγγυητικής επιταγής θα πρέπει να είναι ανάλογα του ύψους των συμβάσεων που κάνει ο έμπορος. Συνεπώς, προωθείστε, εάν θέλετε την εγγυητική, αλλά να είναι με βάση ενός ποσοστού πχ. 0,5% ή 1% επί της αξίας των ποσών που συμφωνούνται, έτσι ώστε να διατηρείται και η αρχή της αναλογικότητας, που την αναφέρετε στην εισηγητική σας έκθεση. Κλείνω με το θέμα της επαγγελματικής κατοχύρωσης, διότι πάρα πολλά μπορούν να ακουστούν από διαφόρους, που θα καταψηφίσουν το Μητρώο Εμπόρων. Το Μητρώο Εμπόρων διασφαλίζει την επαγγελματική κατοχύρωση του εμπόρου και δεν διαστρεβλώνει την αγορά ή μη μόνο στην περίπτωση που το σύνολο των εμπόρων καθορίζει την τιμή με καρτελική μορφή. Εδώ, όμως, συνδέεται -και το συνδέει πάρα πολύ καλά με το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας- με την πολιτική ανταγωνισμού, όπου εκεί θα παρακολουθούνται οι καρτελικές αντιλήψεις και οι αθέμιτες πρακτικές. Σας ευχαριστώ πολύ και θα ήθελα να επαναλάβω στη Νέα Δημοκρατία. Επειδή εμείς θα το υπερψηφίσουμε επί της αρχής, έχετε χρόνο να αλλάξετε γνώμη.