Ομιλία της Κατερίνας Μπατζελή κατά την Κοινή Συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής 'Aμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων και Ειδικούς Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων με θέμα: Ενημέρωση από την Αναπληρωτή Υπουργό Εξωτερικών, κ. Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, σχετικά με τα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 24ης και 25ης Μαρτίου 2011


30/03/2011


Ακούστηκε ότι θα πρέπει να υπάρξει εναλλακτική απάντηση στη κρίση την οποία ζούμε, τόσο σε εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Θα ήθελα να πω μια προσωπική άποψη ότι αυτή η κρίση είναι πρωτόγνωρη σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο. Το ίδιο πρωτόγνωρα και ενίοτε πολύπλοκα και άγνωστα σε εφαρμογή είναι τα μέτρα τα οποία παίρνει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Συνεπώς, βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου συνεχώς ξεδιπλώνονται καινούργιες πολιτικές έτσι ώστε, να μπορέσουμε να βρούμε και σε ευρωπαϊκό επίπεδο την τελική πολιτική και το μέτρο, το οικονομικό και κοινωνικό, που θα μπορέσει να αναδιατάξει την οικονομική ανάπτυξη της Ευρώπης και της χώρας μας. Σε αυτή λοιπόν, την διαδικασία, η οποία είναι μιας μακροχρόνιας και μεταβατικού χαρακτήρα διαδικασίας, είναι σημαντικό να αναλύσουμε και τα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, που για πρώτη φορά, μετά από πάρα πολλά χρόνια - και το ενθυμείται και η κυρία Ξενογιαννακοπούλου και όσοι έχουν περάσει και από ευρωπαϊκό επίπεδο - ότι είναι ώριμο σε μέτρα άμεσης παρέμβασης στην οικονομία της Ευρώπης, αλλά και όλων των χωρών που φέρνουν διάφορες αποκλίσεις ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας. Και αυτό το λέω, ασχέτως να συμφωνούμε ως προς τα μέτρα ή διαφωνούμε. Σε αυτό λοιπόν, το πλαίσιο, να μου επιτρέψετε να κάνω ορισμένες ερωτήσεις προς την κυρία Ξενογιαννακοπούλου, η οποία γνωρίζω ότι έχει μεσολαβήσει και έχει συμμετάσχει σε αυτήν την πολύπλοκη δοκιμασία, την οποία ούτε και ο κύριος Λαφαζάνης αρνείται την πολυπλοκότητα της κατάστασης. Αναφέρονται τρεις μεγάλοι πυλώνες, τους οποίες, κυρία Υπουργέ, θα πρέπει να τους εξειδικεύσουμε, να κατανοήσουμε και δεύτερον, να πάρουμε ριζικές αποφάσεις για την επίλυση των προβλημάτων στην χώρα μας, αλλά και προς τα έξω προς το ευρωπαϊκό επίπεδο. Και εδώ θέλω να πω ότι η ωραιοποίηση του αποτελέσματος του κάθε Ευρωπαϊκού Συμβουλίου μπορεί να είναι ωραιοποίηση του μεσοπρόθεσμου μέσου που πετύχαμε, όπως το ευρωομόλογο, η επιμήκυνση, τα επιτόκια, αλλά πάντα πρέπει να είμαστε μάχιμοι για την συνολική επίλυση. Η οποία δεν επιτυγχάνεται άλλωστε απλά και μόνο από αυτά τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου. Στον κόσμο δηλαδή, δεν πρέπει να ωραιοποιούμε την κατάσταση, απλώς να είμαστε πραγματιστές και τα μέτρα τα οποία πρέπει άμεσα να πάρουμε. Θέτω λοιπόν, τρία ερωτήματα στους τρεις πυλώνες. Δημοσιονομική εξυγίανση. Με πολύ μεγάλη σαφήνεια είπε η Υπουργός ότι και εδώ όποιος οικονομικός αναλυτής, σε όποιο πολιτικό κόμμα ανήκει, το Ευρώ αντικατόπτριζε την παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα του κάθε κράτους - μέλους. Αυτό είναι το νόμισμα. Δυστυχώς, η χώρα μας δεν αύξησε ούτε την παραγωγικότητα και κατ' επέκταση την ανταγωνιστικότητα για δέκα χιλιάδες λόγους. Αυτό δεν έπρεπε να αλλάξει το Ευρώ, που σε ένα μέταλλο αντικατοπτρίζονταν όλη η οικονομία μιας χώρας; Ερχόμαστε και πάμε στην εξυγίανση του συστήματος, δημοσιονομική εξυγίανση. Έχουμε έξι νομοθετικές ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν. Θα επισημάνω δύο κατά κύριο λόγο, τα συνταξιοδοτικά συστήματα και την προσέλκυση επενδυτικών κεφαλαίων. Μεγάλη κουβέντα, η οποία πρέπει να ανοίξει πολύ σύντομα στην χώρα μας. Αν είμαστε ελλιπείς ή απομακρυσμένοι από τους στόχους οι οποίοι αναφέρονται. Το δεύτερο, στη φορολογική σύγκλιση δεν θα αναφέρω την Ιρλανδία αλλά μόνο θα σας πω και το γνωρίζετε πολύ καλά, ότι η ευρωπαϊκή επιτροπή έχει βγάλει μια ανακοίνωση για να δημιουργηθεί ένα ενιαίο σύνολο φορολογικών κανόνων για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εντός της ευρωπαϊκής επιτροπής, ώστε να έχουμε μια ενοποιημένη πολιτική. Για πρώτη φορά η άμεση φορολόγηση ενώ αναφέρεται ότι είναι εθνική πολιτική αμέσως μετά το ευρωπαϊκό συμβούλιο βγάζει μια ανακοίνωση που λέει φορολογικοί συντελεστές. Σημαντικό κομμάτι της εσωτερικής ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής επιτροπής, γιατί έχουν γίνει ατελείωτες μάχες σε ευρωπαϊκό επίπεδο ανάλογα με την επιβολή φορολογικών συντελεστών στις επιχειρήσεις που διαστρεβλώνει και το εσωτερικό εμπόριο. Το βασικό μου ερώτημα όμως, που προβληματίζει νομίζω όλους τους συναδέλφους, και είναι επιτυχία της Κυβέρνησης, είτε το θέλετε, κύριε Πρόεδρε, είτε όχι, για τον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης. Πρέπει να επισημάνουμε δύο βασικά ζητήματα και να προετοιμάσουμε την οικονομία μας σε δύο τρεις βασικές αρχές, διότι διαβάζοντας τα συμπεράσματα δεν είναι τόσο ρόδινα αλλά θα έλεγα ότι είναι πολύ διαπραγματεύσιμα. Ως προς την εσωτερική οικονομία εντάσσεται το πώς πρέπει προσαρμοστούμε γιατί αναφέρεται με πολύ μεγάλη σαφήνεια το πρόγραμμα μακροοικονομικής προσαρμογής σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή επιτροπή, το ΔΝΤ και με την ΕΚΤ. Το δεύτερο, το πως εμείς θα κατοχυρώσουμε την βιώσιμη οικονομία, το βιώσιμο πρόγραμμα και το βιώσιμο χρέος όπου το βιώσιμο χρέος θα επανεξετάζεται ανά ένα έτος, ανά δύο χρόνια και ορίζεται μάλιστα ως βιώσιμο χρέος όταν δεν μπορεί να αντεπεξέλθει η χώρα στην πληρωμή των υποχρεώσεων του, περιλαμβανομένου και του ρόλου του ιδιωτικού τομέα. Αυτά, λοιπόν, ασχέτως με το πώς ο καθένας θέλει να φέρει ένα καπέλο είτε λέγεται αναδιάρθρωση είτε λέγεται διαπραγμάτευση του χρέους για όλα τα κράτη μέλη, όχι μόνο για την Ελλάδα, μπαίνει ένα καλούπι, μια μεθοδολογία για το πώς θα λειτουργήσει ο ευρωπαϊκός μηχανισμός στήριξης σε σχέση με το χρέος. Εδώ λοιπόν θα πρέπει να προετοιμαστούμε και να πούμε την πλήρη αλήθεια όχι μόνο προς τα μεγέθη. Με μεγάλη σαφήνεια να εξετάσουμε εάν και κατά πόσο αυτός ο ευρωπαϊκός μηχανισμός θα πρέπει να λειτουργήσει υπέρ μας. Τέλος, γνωρίζετε πολύ καλά ότι μέχρι το 2013 είναι μια πολύ δύσκολη περίοδος σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αναφέρει τη συμμετοχή του κάθε κράτους μέλους σε αυτόν τον ευρωπαϊκό μηχανισμό, θα πρέπει να κοιτάξουμε πώς τα 27 ή 30 δισ. που θα δώσει η γερμανική κυβέρνηση δεν θα μειωθούν από το κοινοτικό προϋπολογισμό για τις δημοσιονομικές προοπτικές του 2013 με ορόσημο την σύγκλιση των οικονομιών και των περιφερειών.