Ομιλία της Κατερίνας Μπατζελή στη Βουλή κατά τη συζήτηση για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο

Αθήνα, 18 Μαρτίου 2011

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

«Κανείς δε λέει ότι οι επιχειρήσεις δεν πρέπει να πληρώνουν φόρους και ΦΠΑ, αλλά στην παρούσα συγκυρία, κάτω από συνθήκες περιορισμένης ρευστότητας και πιστωτικής ασφυξίας, θεωρείται αναγκαία η επιμήκυνση αποπληρωμής των οφειλών τους», τόνισε η Βουλευτής Φθιώτιδας Κατερίνα Μπατζελή κατά την ομιλία της στη Βουλή επί του σχεδίου νόμου «Καταπολέμηση της Φοροδιαφυγής».
Η κ. Μπατζελή αναφερόμενη σε σχετικό αίτημα του Επιμελητηρίου Φθιώτιδας για την καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών, επισήμανε την ανάγκη μείωσης της επιβάρυνσης σε ποσοστό 2% μηνιαίως αντί 3% και 24% ετησίως αντί 36% με ταυτόχρονη κατάργηση του ανώτατου ορίου (120%).
Η πρ. Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, τόνισε ακόμη ότι «στο πλαίσιο εξυγίανσης των συνεταιριστικών οργανώσεων, κρίνεται σκόπιμο να προστεθούν, στη διάταξη για απαλλαγή φόρου, πέραν της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, και τα ακίνητα των συνεταιρισμών, λόγω του εμπορικού και κοινωνικού τους χαρακτήρα, καθώς και να υπάρξει διαφοροποίηση των κριτηρίων ένταξης των συνεταιρισμών στις διατάξεις του Ν. 3888/2010 που αφορούν την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.
Τέλος, η κ. Μπατζελή δήλωσε ότι «το επόμενο βήμα του Υπουργείου Οικονομικών πρέπει να είναι η κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (ΚΒΣ) στα πλαίσια της διαφάνειας, αλλά και της οικονομικής και φορολογικής εξυγίανσης.

Παρατίθεται αναλυτικά η ομιλία της κ. Μπατζελή

«Η κατάσταση των δημοσίων οικονομικών της χώρας, το τεράστιο δημόσιο χρέος και η χαμηλή ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας είναι οι αιτίες που η οικονομία μας σήμερα βρίσκεται σε μεγάλη ύφεση και η χώρα στη γνωστή δύσκολη κατάσταση.
Η σημερινή οικονομική και κοινωνική κατάσταση της χώρας μας επιτάσσει και επιβάλλει την υιοθέτηση στοχευμένων πολιτικών άρρηκτα συνδεδεμένων με την ανάπτυξη ως πρωταρχικού εργαλείου για την αναθέρμανση της οικονομίας και την επιστροφή της χώρας σε ρυθμούς προόδου και ευημερίας.
Για να βγούμε από το σημερινό αδιέξοδο το συντομότερο δυνατό είναι απαραίτητο να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις που έπρεπε να έχουν ληφθεί εδώ και πολλά χρόνια.
Αποφάσεις που αφορούν:

•στον τρόπο οργάνωσης των υπηρεσιών του δημοσίου αλλά και των επιχειρήσεων,
•στα εισοδήματα όλων μας ανεξάρτητα από την πηγή προέλευσής τους,
•στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής που πλήττει τον πυρήνα κάθε προσπάθειας για ανάκαμψη και κοινωνική συνοχή,
•στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας,
•στην καταπολέμηση της διαφθοράς και την εμπέδωση της ευνομίας και της διαφάνειας,

Το φορολογικό νομοσχέδιο που συζητείται σήμερα είναι ένας από τους σημαντικούς σταθμούς σε αυτή της προσπάθεια γιατί περιλαμβάνει διατάξεις που ανατρέπουν χρόνιες νοσηρές καταστάσεις.
Α) Πρώτον, οι διατάξεις για την αναδιοργάνωση των ελεγκτικών και εισπρακτικών υπηρεσιών του υπουργείου οικονομικών.
Οι υφιστάμενες υπηρεσίες και η οργάνωσή τους έχουν αποδειχθεί τουλάχιστον ανεπαρκείς.
Η ανεπάρκειά τους για την εκτέλεση της αποστολής τους αποδεικνύεται από την εκτεταμένη φοροδιαφυγή που διατρέχει ολόκληρη την οικονομία και έχει συμβάλλει σε πολύ μεγάλο βαθμό στο να βρεθεί η χώρα μας στη σημερινή κατάσταση.
Με το νομοσχέδιο που συζητάμε επιχειρούμε:
Να καταστήσουμε τις ελεγκτικές υπηρεσίες αποτελεσματικές και ικανές να επιτελέσουν την αποστολή τους. Να δημιουργήσουμε θεσμούς που θα εξασφαλίζουν τη διαφάνεια του φορολογικού ελέγχου και θα προλαβαίνουν και θα καταπολεμούν τη διαφθορά.
Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου κάνουν την αρχή.
Όλα όμως θα κριθούν από την εφαρμογή των διατάξεων αυτών στην πράξη. Για αυτό πρέπει να παρακολουθήσουμε ως βουλευτές και ως κοινοβούλιο από κοντά αυτή την προσπάθεια και να ενημερωνόμαστε από τον υπουργό σε τακτά διαστήματα.
Στο σημείο αυτό θα παρακαλούσα τον υπουργό να ενημερώσει την εθνική αντιπροσωπεία για το επιχειρησιακό σχέδιο που είμαι βέβαιη ότι έχει εκπονήσει σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των διατάξεων για την αναδιοργάνωση των ελεγκτικών και εισπρακτικών υπηρεσιών στην πράξη. Σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι η ενημέρωση αυτή πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατό.

Β) Οι διατάξεις για το φορολογικό έλεγχο. Η σημερινή οργάνωση του ελέγχου είναι αποκαρδιωτική. Θα έλεγα απλά ότι δεν υπάρχει οργάνωση. Ζούμε σε καθεστώς φοροδιαφυγής. Πρέπει λοιπόν να αλλάξουμε τα πάντα σχετικά με τον έλεγχο. Ακόμη και το ανθρώπινο δυναμικό και την κατανομή του καλά κάνει ο νόμος και βάζει φραγμούς ώστε να μην είναι αυτονόητο ότι τα πρόσωπα που υπηρετούσαν μέχρι σήμερα στις ελεγκτικές υπηρεσίες θα επανδρώσουν και τις νέες μα το πρόσχημα της εμπειρίας τάχα στον έλεγχο.
Και πρέπει να αλλάξει με τέτοιο τρόπο που να αντιμετωπίζει προβλήματα και νοοτροπίες που έχουν δημιουργήσει την αίσθηση ότι η φοροδιαφυγή δεν αποτελεί αδίκημα κατά της υπόλοιπης κοινωνίας, όπως θεωρείται σε όλα τα αναπτυγμένα κράτη του κόσμου.
Πρέπει να τελειώνουμε μια και καλή με όλα αυτά.
Οι διατάξεις του συζητούμενου νομοσχεδίου είναι στη σωστή κατεύθυνση, θα περιμένουμε όμως να δούμε την εφαρμογή τους στην πράξη.

Γ)Οι διατάξεις για την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Η μείωση του συντελεστή φορολογίας στη μη διανεμόμενα κέρδη από το 24% στο 20% είναι ένα πολύ θετικό μέτρο στον τομέα αυτό. Ενδεχομένως η μείωση να έπρεπε να είναι μεγαλύτερη και να φθάνει ως και 15%, αλλά καταλαβαίνω τους δισταγμούς του υπουργού οικονομικών να προχωρήσει σε ένα τόσο μεγάλο βήμα λόγω της ανάγκης για αύξηση των εσόδων.
Ωστόσο στο σημείο αυτό θα ήθελα να σημειώσω ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να εξετάσει σοβαρά τη μείωση του κόστους των επιχειρήσεων που οφείλεται στις έμμεσες επιβαρύνσεις του μισθολογικού κόστους όπως οι ασφαλιστικές εισφορές. Η υποκατάσταση μέρους των ασφαλιστικών εισφορών από φορολογία θα είναι ευεργετική τόσο για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων όσο και για τη μείωση της ανεργίας και την αύξηση της απασχόλησης.
Οι προσαυξήσεις του 3% μηνιαίως και 36% ετησίως και με ανώτατο συνολικό όριο το 120% είναι στην πραγματικότητα ποινή που ως αποκλειστικό σκοπό έχουν να αποτρέψουν τον υπόχρεο από την αποφυγή της πληρωμής των οφειλών του. Το Επιμελητήριο Φθιώτιδας κατέθεσε μια ολοκληρωμένη πρόταση όχι για την αποφυγή της επιστροφής ΦΠΑ, αλλά για τη διευκόλυνση προς τους επαγγελματοβιοτέχνες.
Ειδικότερα, για τη διευκόλυνση ωστόσο των επιχειρήσεων κρίνεται σκόπιμο να ισχύσει η επιβάρυνση σε ποσοστό 24% ετησίως, αντί του 36%, δηλαδή 2% μηνιαίως χωρίς όμως ανώτατο όριο. Ενώ με το προηγούμενο όριο του 120% συμπληρωνόταν σε 40 μήνες, με το νέο τρόπο υπολογισμού θα χρειάζονται 60 μήνες για να συμπληρωθεί το ίδιο ποσό και κεφαλαιοποίηση των τόκων όπως ισχύει σε κάθε περίπτωση υπερημερίας.
Επίσης, χωρίς να διατυπώνεται ένσταση για την απαλλαγή από το φόρο ακίνητης περιουσίας των ιδιοχρησιμοποιούμενων ακινήτων της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, είναι δίκαιο και λογικό η απαλλαγή αυτή να ισχύσει και για τα ακίνητα των συνεταιριστικών οργανώσεων, διότι εκτός του εμπορικού τους ρόλου έχουν και κοινωνικό.
Επίσης, ενόψει της ανασυγκρότησης των συνεταιριστικών οργανώσεων είναι αναγκαίο να υπάρξει διαφοροποίηση των κριτηρίων ένταξης των συνεταιρισμών στις διατάξεις του Ν. 3888/2010 που αφορά την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.

Δ)οι διατάξεις για τον συμψηφισμό απαιτήσεων από το δημόσιο με τις υποχρεώσεις από φόρους.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για ανάσες ρευστότητας στην αγορά, οι οποίες, μαζί με τη δυνατότητα καταβολής του Φ.Π.Α. σε δόσεις, θα βοηθήσουν πολλές επιχειρήσεις να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες της κρίσης και να διατηρήσουν τα επίπεδα παραγωγής τους και τις θέσεις εργασίας.
Πρόκειται για σημαντικά μέτρα που υπογραμμίζουν την έμφαση που δίδει η Κυβέρνηση στη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος και τη συγκράτηση της ανεργίας στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα, δεδομένης της κρίσης.
Τελειώνοντας είναι σκόπιμο να επισημανθεί ότι το νομοσχέδιο που συζητάμε περιλαμβάνει διατάξεις και προδιαγράφει αλλαγές που πριν από ένα χρόνο μας ήταν αδύνατο να φανταστούμε. Αλλάζει σχεδόν τα πάντα στην οργάνωση και τη λειτουργία του υπουργείου οικονομικών.
Επιχειρεί να καταστήσει τις υπηρεσίες του πιο αποτελεσματικές στην πάταξη της φοροδιαφυγής και να καταπολεμήσει τη διαφθορά στον τομέα αυτό.
Παράλληλα τα μέτρα για τη βελτίωση της επιχειρηματικότητας που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που συζητάμε μπορούν, δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις και να συγκρατήσουν την ανεργία.
Ωστόσο, τα μέτρα από δω και πέρα πρέπει κατά τη γνώμη μου να είναι πιο στοχευμένα και λιγότερο οριζόντια. Πρέπει να κατορθώσουμε κάποτε να καταργήσουμε τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων που αποτελεί γραφειοκρατία και τροχοπέδη για τις επιχειρήσεις. Πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε τη φορολογία και από την αναπτυξιακή της διάσταση και να μην υπερτονίζουμε το εισπρακτικό σκέλος της.
Ένα αποτελεσματικό, προοδευτικό και δίκαιο σύστημα φορολόγησης έχει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη, καθώς συμβάλλει στη χρηματοδότηση της παροχής δημοσίων αγαθών, στη συγκρότηση του κράτους και στη χρηστή διακυβέρνηση. Για το λόγο αυτό κρίνεται σκόπιμο τα φορολογικά εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν να στηρίζουν την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, την ενδυνάμωση και τη δημιουργία Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, ενισχύοντας την περιφερειακή και τοπική ανάπτυξη.
Εν ολίγοις πρέπει να αρχίσουμε να σχεδιάζουμε το φορολογικό πλαίσιο του μέλλοντός μας που θα ταιριάζει απόλυτα και θα ενισχύει το νέο παραγωγικό μοντέλο της χώρας που σήμερα σχεδιάζουμε».